Hola a tothom.
Sembla inevitable que al fòrum de ferrates sorgeixin temes de debat...i com que sembla que hi ha gent dispossada a parlar-ne d´un d´ells (si no ho he entés malament) obro un post a veure si ens podem explicar tots. El tema ve amb relació a la ferrata de pagament de Llò. Em sap greu però la qüestió no és sobre si volem o no ferrates. Es sobre si estem disspossats a pagar per fer una activitat a la muntanya ( ferrates, via de escalada, ascensió a un pic, travessia, el que se us pogui passar pel cap, ec... ). I també sobre la seva "legitimitat" o la seva idoneitat o el que volgueu comentar.
En el cas de les ferrates, per a mí es fácil de dir, que sí que pagaría per fer una ferrata. Es més, ho he fet. Xq? segurament perque a prop no en tinc tantes com per eliminar-ne una per que s´ha de pagar. A més estic disspossat a pagar per fer una cosa que m´agrada i peti qui peti pago des del día en que m´hi vaig iniciar encara que sigui només comprant el material, la benzina, l´estada allà on vaig a fer ferrates, etcetc.
Dessitjo que les ferrates siguin de pagament? no, pero si el fet de pagar en fes apareixer 20 més a 2 hores de cotxe, les pagaría de gust ja que per desgracia (per a mí, ja ho sé), les ferrates al meu voltant son poques.
Algú m´ha comentat que troba trist el que s´hagi de pagar per una ferrata o per qualsevol altre cosa feta a la muntanya. I jo ho entenc i no alhora. Que estaría bé que la muntanya fos lliure? doncs sí, es veritat. Pero la muntanya no es un lloc salvatge que es de tots. Sovint el terra que trepitgem es propietat d´una persona física o te dret a la seva explotació. Sent així jo trobo totalment legítim que una persona munti un negoci al voltant d´una activitat muntanyera, i cobri per a que es realitzi. Amb això em refereixo a tot el que es pugui imaginar: Fer una ferrata que han montat, o caminar per una vall, o fer barranquisme o el que sigui...vosaltres que en penseu? farieu una activitat de pagament? però...xq sí o xq no...
I si fos que no...pensarieu el mateix si només es pogués fer pagant? imagineu-vos per exemple que finalment es fés una macro regulació de la muntanya i de les activitats que es poguessin fer. Imagineu que per anar a la muntanya a fel les múltiples disciplines s´hagues de pagar a l´estat un canon o tenir un carnet que costés...200 l´any per poder anar-les a fer. Llavors sent totalment imprescindible acoquinar diners, pagarieu? Seria legitim cobrar per anar a la muntaya?
Jo pagaría, però no em faria gens de gràcia la veritat...i no ho veuria legitim, no.