La web original de MadTeam, online desde 1997
Entrar | Registrate
MadTeam > Foros de Montaña y Grupos > Escalada >Equipar i desequipar un via: esforç i vergonya.

Escalada

volver al indice del foro.

Tuesday 20 november 2007 - 22:57:22

Equipar i desequipar un via: esforç i vergonya.

Des que vaig començar a escalar, sempre m´havia fet il.lusió obrir i equipar una via.

La tardor de l’any passat, per fi, vaig creure que era el moment d’empendre aquesta iniciativa. Calia, però, prendre varies decisions: escollir la zona, buscar una línia lògica, triar el tipus d’equipament, com i de quina manera equipar-la, com i de quina manera “obrir-la”, etc... Així que un dia, escalant la via Itzi a les Agudes, em vaig fixar en una possible línia més a la seva esquerra, que creuava un bonic diedre i un sistema de plaques.

Una vegada triada la zona i decidit més o menys el traçat, va arribar el primer gran dilema...... com l’equipo? Faig una via desequipada, una semi-equipada o una totalment equipada? La resposta a aquesta pregunta era una nova qüestió: per què o per a qui volia obrir la via?

No tenia cap afany de protagonisme i els que em coneixen de veritat, ho saben. Per a mi era un repte personal i alhora una petita i modesta contribució als amics de l’escalada. Sempre he cregut que la persona que realitza l’esforç té el dret innegable de decidir com ho fa. Jo tinc un grau mig. No sóc ni seré mai un crac. Tampoc ho vull ser. Sent conseqüent, la via hauria de tenir un grau d’escalada “obligat” o màxim de V+. Tampoc sóc un heroi. Ni em vull matar fent muntanya. Ni vull que es matin els altres. Per tant la via calia equipar-la de manera que fos segura i amb un grau d’exposició baix. Així que ja tenia les dues premises bàsiques per obrir i equipar la via: grau obligat V+ i exposició baixa.

D’aquesta manera, creia que podria obrir una via on una gran majoria d’escaladors, si volien, podrien disfrutar escalant en un entorn ben bonic. Així de simple.

Per tot això, vaig decidir equipar la via completament,  protegint al màxim possibles caigudes contra repises i blocs, equipant els llargs de grau superior per poder-los passar en A0 o Ae. Per fer la via més segura i amb menys compromís, vaig decidir fer-la totalment rapelable. Amb reunions amb doble parabolt amb anella.

Amb aquestes premises clares, em vaig posar a treballar. Van ser 7 dies complerts de feina. De molta feina. Alguns dies amb ajuda i d’altres no. Carregant tot el material amunt i avall. Rapelant i remuntant cordes. Decidint els enclavaments de les reunions i la posició de cada parabolt. I, sobretot, deixant neta la via de blocs inestables.

El resultat va ser una via que estic ben content d’haver obert.

Sabia que una vegada publicada la ressenya, hi hauria escaladors a qui els agradaria la via i d’altres que no. Estava disposat a rebre qualsevol crítica, sempre que aquesta fos constructiva. Sospitava que el principal problema seria l’equipament. Sempre és l’equipament.

Però quina va ser la meva sorpresa quan vaig començar a rebre alguns mails anònims que arribaven a gairebé l’insult. Que si havia “ametrallat” el Montseny, que si era una via amb “molt magnetisme”, anomenant-me el “blak&decker”, que “què dirien els meus fills”, etc...

Vaja, per al.lucinar! Sempre sense argumentar res. No ho entenia.

Per “colmo”, avui m´han arribat veus que “algú” ha desequipat parcialment la via. Vull agraïr a aquest grup de “grans” escaladors la seva valentia. Que maco és expoliar i reventar la feina i les il.lusions dels altres. Suposo que sou els “jutjes” de les alçades i que sou vosaltres qui decidiu on es pot equipar i on no. Sou posseïdors de la veritat absoluta. Sou la llum del mon de l’escalada. I sempre donant la cara, oi? Que n’es de bonic ser un neo-faixista de les parets, imposant als demés mortals, desgraciats i pobrets, què es pot obrir i què no. Ara els demés escaladors serem més feliços, disfrutant de la vostra “feina”. Ja us sentiu millor per treure quatre xapes i reventar quatre parabols..... ja trempeu? Me’n alegro!

Ah! I ja us fotareu perquè a la primavera penso pujar a refer tota la vostra destrossa

expandir todo contraer todo 21 Respuestas Última respuesta Saturday 24 november 2007 - 12:15

Tuesday 20 november 2007 - 23:31

Hola Pere.

¿Sabes a quienes no les critica nadie nunca?

A los que no hacen nada...

Luego están los que roban. Yo les llamo ladrones (es lo que son).

También hay mucha más fauna rara, pero eso da para un estudio...

Ánimo, tío. Entiendo tu rebote. Desconozco la "idiosincrasia" del Montseny (si hay muchas vías, si son todas "limpias", etc..), pero me parece que lo que cuentas es, sencillamente, un ROBO de material (seguramente su autor se escudará en cuestiones "éticas", ya ves tu que "ética" es esa de robar...).

Si decides reponer lo que te han chorao, si quieres, te digo algún "truquillo" para hacer los seguros "inviolables" (lo que no garantiza que no puedan petar la vía por otros medios, pero es más trabajo pa ellos...).

Venga, besos y eso...

Ocultar todas las respuestas      
Wednesday 21 november 2007 - 00:35

Estic totalment d´acord amb tu es mes si necessites una ma per refer la teva via pots comptar amb la meva ajuda i si fa falta li posem quimics a ver quien es el listo que sube con una sierra a cortar quimicos inox y esta unas horitas por quimico.

Wednesday 21 november 2007 - 07:37

ENORABUENA POR LA VIA TIO!!!!

Si señor eso es lo que hace falta gente CURRANTE que somos muy pocos. No conozco tu via, pero solo con el hecho de ponerte a currartela y la ilusion que pone uno en estas cosas ya merece la admiracion de la comunidad de trepas.

Tambien te digo que la gente que siempre estan criticando que si el equipamiento de tal o cual via, que si tiene muchos seguros, que desmontan equipamientos, esa gente no tienen ni puta idea, por que si la via la abriste tu la abriste a tu manera y nadie tiene derecho a criticarlo.

Animo sigue abriendo vias y cerrando bocas a los que critican desde la barrera.

Salut.

Wednesday 21 november 2007 - 08:20
 Me entristece saber que hay gente que se dedica a machacar el trabajo que algunos hacéis con tanta ilusión. Tantas horas de trabajo, el material comprado, para que otros se dediquen a quitarlo. ¡Animo!
Wednesday 21 november 2007 - 08:24

No diré res sobre els qui desequipen vies que no han obert, el seu anonimat ja ens diu quin orgull senten. Uns els diuen lladres, altres pobres, la reacció ha de ser la teva: tornar a deixar la via com estava.

Si et cal, pots comptar amb mi i amb el meu taladro per donar-te un cop de mà, només cal que avisis uns dies abans.

I no caiguis en el desànim, ni tinguis dubtes. Si s´escala tant avui en dia, és perquè gent com tu ha dedicat el seu temps i els seus diners en oferir noves opcions al col·lectiu.

Endavant!

Wednesday 21 november 2007 - 08:57

Pere, quins collons!!!

ja saps, quan acabem d´equipar la que estem fent ara, fem una trobada a les Agudes? Digues dia i hora, i si no m´ofego per la pujada ens veiem a la via!

sembla una nova moda! ara m´agradaria saber els seus arguments...simplement per no fer-nos fal intentant imaginar per que ho han fet!

Entenc que si creuen que tenen prou criteri i raons com per desequipar una via.....no haurien de tenir cap problema en donar la cara i explicar-se i convencer-nos de que han fet una bona obra!!! potser estem en el mal camí equipant vies, però si ningú no ens explica per que ho fem malament mai podrem ser com ells!

Wednesday 21 november 2007 - 10:27
ja pots contar amb mi també... encara que sigui per portar material.
Wednesday 21 november 2007 - 10:34

Molt bé tiu

Per una banda molt bé per decidirte a muntar una via, jo estic en les portes, només em falta conseguir un taladro.

Evidentment a sobre que fas una contribució, tot i que potser està massa equipada, ningú hauria d queixarse, i menys pillar material, però potser són simplement uns lladres que pasaven per allà i venen el ferro a pes...

La idea dels químics sona divertida, jo també m´ apuntaria.

Ens veiem per les parets.

Salutacions

Wednesday 21 november 2007 - 10:47

Pere, que sapigues que pots comptar amb mi també, tant si és per carregar material com si és per portar-vos jale i beguda quan hi torneu.

No entenc pas la reacció d´aquesta gent... si jo veig que està molt cosit, paso de xapar i fico els meus cacharrets... això que fan no és gens ètic. Han tirat per terre el teu esforç, però veig que no pas la teva il·lusió.

Ànim i ja saps ;) per lo que pugui ajudar, pots comptar amb mi.

Wednesday 21 november 2007 - 11:13

Però què són una màfia?¿??
Són els mateixos que rebenten cotxes a can Massana?¿?
Posen els parabolts al costat del material robat a la paradeta??¿   
Per mi són iguals uns que altres.

Pere,  no podies argumentar millor la teva queixa. No ens coneixem però si necessites ajuda doncs aquí estem, sense cap problema.

Felicitats per la via!!!!!    I que això no et desanimi!

nin  ^_^

Wednesday 21 november 2007 - 12:54

Penso que el que equipa una via te tot el dret a colocar el material que vulgui i equiparla o no com l´hi roti,i partir d´aqui informar correctament del estat de la via de la dificultat i del compromis.

Si t´agrada la fas i si no t´agrada no la fas però el que no pots fer mai,i menys en una via nova es modificarla sense consultar a qui la ha equipat.

Per entendre aixo no fa falta ser escalador sino simplement tenir 2 dit de front.A ningú amb se l´hi acudiria rectificar un Dalí,o el Gernica per posar un exemple.Dons aixo es el mateix!.   

Wednesday 21 november 2007 - 13:30

Animo pere!!

De idiotas esta el mundo lleno y la escalada no es una excepción. si no quieren chapas, que se las salten!!! ya ves tu el dilema!! además, si lo que quieren es grado, que se metan en un 9a!! los V son V entre otras cosas por su equipamiento!

Bueno, lo dicho, suerte y a reequipar!!!

Por cierto, gracias a gente como tu que equipa vias, gente como  yo puede escalarlas!!!

Un saludo!

Wednesday 21 november 2007 - 13:35
Pere,

Que això no et faci perdre les ganes. Com et diuen els companys químics o sika als cargols. I si necesites ajuda només cal que ho diguis. Quina pena els que es creuen amb la veritat absoluta.

Aquí un exemple de divinitat de la escalada:

http://www.geocities.com/manonegraweb/

Wednesday 21 november 2007 - 19:10

Primer, donar-te tot el meu suport.

Segon,  com diu en fisio gracies a gent com tu, la gent com jo podem escalar.

Tercer, ja tens molta penya per ajudar-te, peró si necesites ajuda per comprar material dona un "toque".

Thursday 22 november 2007 - 11:08

Be doncs no gaire mes a dir, penso q aquesta gent (per anomenar-los d´´ alguna forma) no surtiran en cap lloc reivindicant la destrossa, serán amb el cap amagat sota una pedra a l´espera per fer un altre.

Tant s´hi val, em pots auntar a la llista de gent disposada a ajudar, quan i com vulguis, no et conec personalment peró es dedueix amb facilitat q ets una persona coherent i digne

Angel

Thursday 22 november 2007 - 13:06
Pere, com ja t´ha dit la Irene, pots comptar amb nosaltres pel que necesitis.
Friday 23 november 2007 - 08:59

Hola Pere:

Acabo de leer tu comentario. No sé de dónde te han llegado las informaciones, pero hace un par de semanas estuvimos haciendo la vía que comentas y lo encontramos todo bien equipado, tal como explicas que lo hiciste tú y tal como aparece en las reseñas. La vía se veía bien asegurada, con material nuevo. Las anillas para rapelar estaban en las reuniones (aunque no en todas, pero creo que ya es así, ¿no?). La única reunión que no supimos encontrar fue la del V largo (justo junto al tramo de cable pasamanos), pero la hicimos en la pared donde creo recordar había un parabolt o un espit y el final del cable. Ayer fuimos a hacer la Itzi, y al comienzo, mirando a la izquierda a la vía en cuestión, veíamos los seguros del primer largo. Todo parecía normal. No sé, quizá han retirado parte del material en estos últimos días, pero cuando nosotros fuimos estaba todo en su sitio.

Por cierto, decirte que disfrutamos un montón y que has hecho un trabajo genial. Y de estropear la montaña nada de nada. Quien quiera subir sin seguros tiene montaña de sobra para hacerlo. Muchas gracias por tu trabajo y por darnos la oportunidad de vivir jornadas fantásticas de escalada.

Por cierto: los expoliadores de vías nunca dan su nombre. Podrían hacerlo, al igual que hacen los que las equipan, ¿no? Pero no, ellos prefieren no dar la cara.

Muchas gracias de nuevo por tu trabajo, Pere, y adelante!!

Friday 23 november 2007 - 15:57

Hola Pere!

Aunque ya lo he puesto en tu blog lo pongo tambien aqui!

Primero de todo decir que me parece un acto totalmente inapropiado y fascista desequipar una via cuando tu realmente no eres nadie.

Entiendo que en este caso el Parc Natural del Montseny es la única entidad con derecho a esto, y que podría perfectamente hacer desequipar o hacerlo la Airum, la Itzi, o cualquier otra, o incluso meternos una multa si quisiera. La legislación del parque, que yo consulté al abrir la Itzi, no habla explicitamente de que permita este tipo de actividad, y por lo tanto tendríamos dificil refutar-lo, como la gran mayoria de vias que se abren en la mayoria de montañas del mundo.
Lo que si es cierto, es que en la Airum, que por cierto disfruté, el equipamiento tal vez haya sido excesivo, y comparto esta opinión, porque me gusta la escalada más clásica y de cacharreo en este tipo de terreno. Es mi opinión claro, a mi no me gusta abrir vias en este terreno de esta manera, pero yo no soy nadie para ir allí y quitar nada. Si quisiera que desequiparan tu via lo que haría seria un escrito al Parque denunciando este hecho, que creo que es lo que debería hacer alguien para que tome la decisión oportuna el órgano de gestión.
Lo que si es cierto es que hoy dia parece que o eres muy bueno, de estos que salen en las revistas, o siempre resulta que ha subido alguien por la via que has abierto, o no se cuantas historias.
No me cansaré nunca de decirlo. Que haya subido alguien alguna vez y no esté documentado y que solo lo sepa su abuela no significa que el que vaya detras y difunda la via o la equipe parcial o totalmente no sea el aperturista.
Hace un tiempo cuando leí una via que abrió un alpinista catalán famoso en el muro de Gavarnie, una linea de hielo, esta claro que es una obertura. Por que no piensa o dice esta gente que no es obertura porque en ese muro seguro que los franceses han subido por todos lados?? o yo diré que mi padre subió hace 30 años sin ningún tipo de pruebas y lo pongo en duda.
Creo que en estos temas se tiene que tener un poco más de rigor al hablar. Si la cosa continua así nadie abrirá vias porque siempre parece ,más que hayas cometido un delito que que hayas abierto algo y que puedas aportar tu granito de arena y devolver parte de lo que has disfrutado a los demás.

Vinga Pere, no et desanimis que lo facil es criticar!!

Una abraçada!!

Friday 23 november 2007 - 18:55
Ánimo Pere. ( Por cierto, prefiero escribir estas líneas en castellano por los que no entienden catalán, espero que nadie se moleste por ello )

Es realmente inadmisible que, esté como esté equipada ( o desequipada) una vía, alguien sin derecho alguno pueda reventar el trabajo de una o varias personas que se ha hecho con tanto esfuerzo, dedicación y ganas.

La única justificación para ese expolio es que hubiera anteriormente una vía RESEÑADA por el mismo itinerario ( el cual parece no ser el caso), por lo que su aperturista sí tendría derecho a desequiparla ( bajo mi punto de vista, claro).

En fin, que de desaprensivos gente con ganas de liarla está el mundo lleno.

Pere, te agradezco enormemente tu esfuerzo para poder acercar un poco más a los que no tenemos suficiente grado, una vía de escalada totalmente equipada.

También "agradezco" a esas personas que han expoliado los seguros, su gentil forma de velar por mi seguridad y por la de tantos otros que no pasamos del V+

Friday 23 november 2007 - 22:18

me parece una barbaridad. lo mismo que las reequipaciones salvajes que ultimamente tambien estan de moda.

nadie tiene derecho a joder el trabajo de otros. Pere, por lo que cuentas, has puesto ilusion y trabajo en equipar esta nueva via. Si decides poner muchos seguros o pocos, es una decision tuya, que creo que nadie tiene derecho a joder. Ni ahora ni en el futuro (excepto que sea con tu permiso)

Adelante pues con la reconstruccion. Manos no te faltaran.

Saturday 24 november 2007 - 12:15

en primer lugar darte animos y decirte que estoy de tu lado ,luego que los que han desequipado tu via solo tienen un nombre y es el de ladrones de material y de ilusiones y lo que tienen que hacer es trabajar y no criticar .

un abrazo y sigue con tus ilusiones y equipando vias que este incidente te motive mas si cabe  y haz que disfrutemos todos de tu trabajo 

lo dicho un abrazo y animo             salud y montaña

Si quieres abrir una conversación nueva entra  aqui 

volver al indice del foro.

Estas en la Versión web | cambiar a versión para dispositivos móviles

Contactar con Administrador Madteam.net (David Oliveras) (este NO es el contacto del club exc. madteam)

© David Oliveras 1997 -2025 Licencia de Creative Commons | Nota Legal | Política de cookies | BLOG

Este sitio web utiliza cookies propias y de terceros para asegurarte una mejor experiencia. Al usar nuestro servicio, aceptas el uso de las mismas. Pulsa para ver más información sobre las cookies